Monday, August 31, 2009

MERDEKA

Selamat menyambut Kemerdekaan negara kita ke 52 tahun. Tanda tempohmasa 52 tahun adalah kematangan dan kedewasaan. Rakyat Malaysia harus berupaya meletakkan kedewasaan dan kematangan dalam menuju kewarasan sebuah negara yang mementingkan kesetabilan dan kemajuan yang beracuankan 1 Malaysia. Guru harus peka tentang tanggungjawab menanam serta memupuk semangat cintakan negara serta membina jati diri yang bisa mengutuh dan mensetabilkan keharmonian negara. Rasa kebertanggungjawaban kita terhadap membina negara bangsa perlu ada dalam setiap jiwa rakyaat Malaysia. Sayangilah bumi bertuah ini. Jika negara lain sering berlaku pergolakan, malahan ada yang sampai bermandikan darah sesama sendiri maka janganlan kita cuba bermain dengan api. Kepanasan dan percikan bunga api itu boleh membakar dan menghanguskan rasa hormat dan toleransi yang sedia ada dikalangan kita. Sayangi apa yang kita miliki. Keunikan Malaysia terletak kepada kepelbagaian yang kita ada. Fahami dan terima lah hakikat ini. Kita adalah manusia paling beruntung kerana di lahirkan di Malaysia. Marilah kita mengecapi keberuntungan itu sehingga ke akhir zaman. Merdeka!
Merdeka! Merdeka! Teringat saya ketika menjadi Pengetua dulu di SMKIJC Melaka. Kami berjaya melakukan Bendera Terpanjang, Logo Terbesar dan pelbagai program yang mencerminkan kami 1 Malaysia.

1 comment:

Goh Ai Yin said...

Hello cher.... As I am writing this, I am aiting for my flight back to KL in Abu Dhabi International Airport. So glad that they have intrnet acces here o that i could spend my time efficiently here.
Anyway, looking at this post, it makes me wish that the plane could fly faster to our homeland. hehehe.... I'm home sick, but food sick. miss malaysia food so much. and your last line of this post, makes me wish to turn back the time and enjoy every moment of it once again. hehehe.... hope to see ya soon. take care.

Cheer,
Yin